Egy haverral való beszélgetésem közben jött fel, hogy ő a közösségi médiából msc felvételizett. Akkor nem mondtam neki, de leakadtam dolgon. Közösségi médiából vazze.
Nézzük meg hol helyezkedik el a dolog a tartalmat teremtő média láncában! Adott mondjuk Magyarországon pár hírügynökség, de leginkább az MTI. Lehoznak híreket, saját híreket. Gondolom ők is vásárolnak ezt-azt de alapvetően tekinthetjük első láncszemnek, már ha nem globálisan gondolkodunk. Az MTI alatt az első vonalban a portékát megvásároló portálok, újságok, tv csatornák vannak. Azt hiszem erre mondhatjuk azt, hogy klasszikus média, mint olyan. Sokat vesznek át, de minden valamit magára adó lapnak, oldalnak vannak oknyomozói, publicisáti, akik rengeteg hozzáadott értékkel dolgoznak egy adott hír kapcsán, vagy akár híreket gyártanak.
A relatíve újkeletű közösségi médiának, s az ezzel szoros összefüggésben emlegetett web 2.0-nak viszont vajnyi kevés köze van bármilyen jellegű értékteremtéshez, reformáláshoz. Ugye mindenki tudja miről beszélek? Halomra linkelt youtube/inda videókról, egy az egyben lehozott cikkekről, pár szavas tartalomra reflektálásokról, amik jórészt kimerülnek a megszokottnál sokkal intenzívebben terjedő hülyeségnél. A leginkább szembeöltő és új példa számomra a "retwitt" megjelenése volt, amikor a már eleve silány, 140 karakteres bejegyzést még tovább osztom, had szóljon a semmibe a nevem alatt!
Aláírom azt, hogy ad egyfajta újszerű és sokkal aljasabb, tehát adott esetben hatásosabb gerillamarekting módszert a dolog. Ez által létrejött jópár új állás és cég is, akiknek létszükségük a közösségi média fejlődése. Viszont ha fogjuk magunkat és levágjuk az internet azon felét ami a web 2.0 címszó alatt alakult már ki, úgy 2006 óta, akkor pár igazán értékes blogon kívül mit veszít a világ? Úgy gondolom keveset.
Mielőtt kivégeztek: a közösségi média jó dolog. Valahol a totális szólás és sajtószabadág zászlóshajója és ez önmagában is nagy szó. Valamint létezik millió szakmai fórum is, ahol renegeteg hasznos infó lelhető fel bármiről, de könyörgöm(!), ezek az oldalak egyidősek az internettel, nem új találmányok, ahogy a wiki sem. 2003-ban például, amikor indult, senki nem beszélt eget rengetően róla, csak mint egy üdítően jó ötletről. Reklám sem volt rajta, aztóta sincs. Aztán a nagy facebook-iwiw-twitter...stb durranásban már mindenki forradalomat kiáltott Jancsi kapcsolati állapotát látva, pedig a képviselt érték nem hiszem, hogy összevethető.
Összefoglalva csak annyit akarok mondani, hogy a nagy lelkesedés közepette azzal is tisztában kéne lenni, hogy a lapok réges régen le vannak osztva hírügynökségekhez, profi siteokhoz, újságokhoz, 2.0 robbanás előtti oldalakhoz. Erre a rendszerre persze szépen ráülnek a blogok, vírusvideók, üzenőfalak..stb, de alapjaiban nem rengetnek meg semmit, értéket meg aztán főleg nem termtenek. Sok-sok extra kattintást persze hoznak jópár helyre, de akik túmisztifikálják az egészet valamiféle földöntúli magasságokba, azoknak pont nem is áll más érdekükben, mint a a minél nagyobb látogatottság elérése.
Összefoglalva: